De 12 stappen naar uw Mobiele App (deel 2/2)

Het ontwerpen en bouwen van een mobiele app kan een behoorlijke uitdaging zijn. Om een handvat te bieden hebben we een 12 stappenplan ontwikkeld. Dit is deel 2, waarin stap 7 t/m 12 besproken gaan worden. Lees voordat u aan dit artikel begint zeker ook deel 1: De 12-stappen naar uw mobiele app (deel 1/2).

Een korte terugblik: u heeft een idee, heeft het uitgetekend op papier en een te testen prototype laten ontwikkelen. Alhoewel het misschien voelt dat het meeste werk nu gedaan is, de waarheid is dat het nu eigenlijk pas is begonnen!

De volgende infographic geeft een mooi overzicht van de ontwikkeling van een Android/iOS app. Deze is ontwikkeld na onderzoek onder 100 ontwikkelaars.

Hoe lang duurt het om een mobiele app te ontwikkelen:
how-long-does-it-take-to-build-an-app-kinvey-1500x834

Stap 7: de backend
Aangezien we inmiddels de app behoorlijk duidelijk hebben gedefinieerd, wordt het tijd om aan de backend van het systeem te gaan werken. Uw ontwikkelaar regelt serverruimte, databases, API-koppelingen en opslag.

Een belangrijk punt op uw eigen to-do lijst is alvast ontwikkelaccounts in de appstores aan te vragen. Het goedgekeurd krijgen van uw account kost een paar dagen (afhankelijk van het platform) en moet dus niet tot het laatste moment mee gewacht worden.

Stap 8: grafisch
De grafisch vormgever maakt van de wireframes in deze stap de individuele schermen die nodig zijn voor de app. Uiteraard in de benodigde hoge resolutie.

In deze stap is het cruciaal opmerkingen van uw prototype-testers (stap 6) mee te nemen. U probeert ten slotte een app te laten bouwen die aansluit bij uw doelgroep.

Stap 9: test opnieuw
Als de grafisch vormgever de grafische schermen heeft ontworpen, bent u toe aan een nieuwe testronde. Neem dit niet te licht op. Dit is namelijk het eerste moment waarop u uw eigenlijke app zo heeft zoals hij moet worden. Met alle grafische schermen en teksten zoals ze zouden moeten zijn. Oftewel: ga opnieuw testen.

Twee hulpmiddelen bij het testen van uw app zijn: Solidify en Framer. Deze apps geven u de mogelijkheid om de ontwerpen te importeren, links toe te voegen en zo de flow van uw app (van scherm naar scherm) te testen. Verwar deze stap niet met stap 6. In die stap heeft u een basis uiterlijk en gevoel meegegeven aan de app. In de huidige stap heeft u het uiteindelijke ontwerp toegevoegd en is alles daadwerkelijk aanklikbaar.

Stap 10: herzie en vervolg het bouwen
Als u eenmaal het ontwerp heeft getest bij uw toekomstige gebruikers en hun feedback heeft opgenomen, kunnen nieuwe ideeën gebruikt worden om het app idee verder te optimaliseren. Misschien moet de ontwerper nog kleine aanpassingen maken in de layout, misschien moet de ontwikkelaar nog iets in de backend veranderen. Hou hiervoor zeker (extra) ruimte in uw budget.

Stap 11: optimaliseer elk detail
Aangezien u door laat bouwen aan de app houdt u vast continue een oog op de nieuwe app. Binnen Android is het gemakkelijk om uw app te testen door het app-bestand op een pc te testen. Bij iOS gaat dit iets anders. Daarvoor heeft u een platform zoals TestFlight nodig.

Dit is de laatste stap in het appontwikkelproces. U kunt uw app in deze stap nog verder optimaliseren totdat hij volledig naar wens is.

Stap 12: lancering!
De App stores hebben verschillende regels als het gaat om het publiceren van een nieuwe app. Android controleert bijvoorbeeld nieuwe apps niet meteen. Ze zullen hem op een zeker moment controleren, maar de app is meteen toe te voegen aan de Google Play store.

iOS is, ook hierin, wat anders. Apple heeft het recht om uw app eerst te controleren en goed te keuren, voordat hij live gaat in de iOS-store. Er staat niet een exact aantal dagen voor, maar gemiddeld is dit minimaal een week.

Om de wachttijd iets dragelijker te maken, kunt u uw app alvast op laten nemen in PreApps. Zoals u waarschijnlijk uit de naam op kunt maken is dit een app store die ontwikkelaars de mogelijkheid geeft early adopters alvast van uw app gebruik te laten maken. Zodat u ook van de live versie alvast feedback kan ontvangen.

Heeft u uiteindelijk uw app in de app stores, dan wordt het tijd om hem te vermarkten en zichtbaarheid te creëren. Een interessant onderwerp voor een nieuw artikel.

Maar voor nu eerst: Fijne kerstdagen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *