De 12 stappen naar uw Mobiele App (deel 1/2)

Werd u vanochtend wakker met een creatief idee voor de perfecte Mobiele App? Eén waar nog niemand over nagedacht had en die zeker populair zal worden?

Het enige probleem is misschien wel hoe u moet beginnen met ontwerpen en het laten bouwen van uw app. Wees niet bang, lees de volgende 12 stappen om uw verbeelding om te zetten naar de smartphone.

Mobiele App

Stap 1: bepaal uw doel
Uiteraard begint het hele project met uw fantastische idee. Voordat u hierbij in detail gaat, is het raadzaam eerst het doel en de missie van uw mobiele app te bepalen. Wat moet het gaan doen? Wat is zijn sterkste punt (t.o.v. concurrentie). Welk probleem gaat uw app oplossen en welk deel van het leven wordt verbeterd hiermee? Bepaal zeker een duidelijk doel, zodat je ook sneller tot realisatie komt.

Stap 2: ga schetsen
Met de eerste schetsen legt u het fundament voor het toekomstige ontwerp. In deze stap tekent u het visuele concept, met de hoofdfunctionaliteiten, de globale layout en structuur van uw app. Als u deze ruwe schets hebt, helpt dat het IT-team om uw missie te begrijpen en zal de schets als referentie gebruikt worden bij de volgende stappen.

Stap 3: onderzoek
Zeker niet het leukste onderdeel, maar wel cruciaal: onderzoek. Terwijl u misschien denkt een revolutionair idee te hebben; deze droom kan snel voorbij zijn na een kort onderzoek. Er zijn meer dan 1 miljoen apps voor Android en iOS. Vrijwel alles is dus wel eens ontwikkeld. Desalniettemin, raak niet meteen ontmoedigd door de mogelijke concurrentie. Focus op uw eigen project en gebruikerservaring. Leer juist van de apps van uw concurrenten. Wat doen zij goed en/of welke fouten maken ze? Wat kunt u beter doen in het design of juist leren van het design van concurrenten? Welke technische vereisten zijn nodig? Welke verdienmodellen hanteert de concurrentie en hoe vermarkten ze de app?

Stap 4: creëer een Wireframe en Storyboard
In deze fase verandert u de ideeën in een duidelijker plaatje. Met een wireframe creërt u een prototype/mockup van de app. Terwijl u werkt aan het wireframe, zou u ook een storyboard moeten ontwikkelen. Het idee hierachter is een routering, waarmee duidelijker wordt hoe elk scherm met elkaar in verbinding staat en hoe de gebruiker door de app kan navigeren.

Stap 5: definieer de backend van de app
Uw wireframes en storyboard zijn nu de basis geworden voor uw backend-structuur. Maak nu een schets van uw benodigde servers, API’s, databases, enzovoort. Dit kan als hulpvolle referentie dienen voor de ontwikkelaar en voor andere mensen die betrokken raken bij het project. Pas bovenstaande aan naar technische beperkingen, wanneer deze van toepassing zijn.

Stap 6: test het prototype/de mockup
Keer weer terug bij de wireframes en vraag vrienden, familieleden, bekenden, collega’s en/of experts uw prototype te beoordelen. Geef hen toegang en laat ze de app op die manier eens testen. Vraag om hun eerlijke mening en identificeer gebreken. Nog beter: laat ze ter plekke (met uw aanwezigheid) het prototype testen. Monitor hoe ze de app gebruiken, noteer hun acties en pas de gebruikerservaring van uw app daarop aan.

Het doel is uw Mobiele App concept te concretiseren, voordat hij het ontwerpproces in gaat. Eenmaal gestart met ontwerpen is het veel moeilijker om zaken te veranderen. Conclusie: des te duidelijker het prototype is in het begin, des te efficiënter het IT-team uw app kan bouwen.

In deel 2 nemen we u binnenkort mee in het ontwerp-proces, de ontwikkeling, testfase en de lancering van uw app. Deze publiceren we waarschijnlijk net voor de Kerstdagen.

Heeft u vragen/onduidelijkheden m.b.t. de eerste 6 stappen voor uw Mobiele App? Neem gerust contact op. Wij helpen u graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *