Top 10 trends – Digitale Transformatie in 2017

Waar de digitale technologie door blijft gaan, is voor een digitale transformatie een gedegen samenwerking, uitgedachte planning en betrokkenheid van elke afdeling van cruciaal belang.

Digitale transformatie is allang geen trend meer. Het is het centrale component van de moderne bedrijfsstrategie.

digitale transformatie

Hierbij de Top 10 trends die wij zien voor 2017:

1. Aanpassingsvermogen is belangrijker voor succes dan ooit te voren
Veranderingen vinden plaats. Of wij het nu willen of niet. Kijk alleen maar naar de vlucht die werken in de cloud de afgelopen tijd heeft genomen. Moderne ondernemingen zijn succesvol als ze weten aan te passen aan de industrie en nieuwe technologie in de bedrijfscultuur en de dagelijkse manier van werken op weten te nemen. Alhoewel, digitale transformatie gaat niet alleen om technologie. Het gaat nog meer over het samenbrengen van de kracht van technologie met een cultuur die veranderingen omarmt en dit succesvol weten toe te passen.

2. Groter wordend belang van de ‘user experience’
De klantbeleving en daarbij inbegrepen de beleving van werknemers is het ultieme doel van elke digitale transformatie. Klanten zijn voorzichtiger dan ooit te voren, ze verlaten merken die niet overeenkomen met hun waarden en behoeften. Een magnifieke gebruikerservaring is dan ook dé manier om klanten betrokken te houden. Dit is een veelomvattend proces. Tegenwoordig kan een klant op elk moment en op vele manieren contact opnemen met uw bedrijf. Belangrijk hierbij is dat de ervaring consistent is en bovendien positief. U als ondernemer kunt in bijvoorbeeld Google Analytics zien waar klanten vandaan komen (bijvoorbeeld social media, een blog, of ergens anders) en de manier van communicatie stroomlijnen voor uw belangrijkste kanalen. Elke contactmoment telt, probeer op elk punt frictie te voorkomen en de ervaring zo positief mogelijk te laten zijn.

3. Innovatie moet snel doorgevoerd worden
Om concurrerend te blijven is het belangrijk proactief innovatie door te voeren. Nieuwe technologie moet sneller dan ooit ontwikkeld, getest, geanalyseerd en beoordeeld worden. Bedrijven kunnen zich niet langer veroorloven om tijd te verspillen en technologieën door te voeren die niet echt waarde toevoegen. Dit noemen ze ook wel de “fail fast, to succeed faster”-mentaliteit. Sommige ontwikkelingen zullen meteen werken, vele andere hebben een wat langere leercurve nodig. Des te sneller uw organisatie van een idee een werkend product kan maken, des te sneller kunnen markten opengebroken en interne bedrijfsmodellen aangepast worden. Wanneer binnen een bedrijf een verandercultuur heerst, waarbij nieuwe technologie gemakkelijk geïntegreerd kan worden, of dit tenminste aangemoedigd wordt, kan dit de start zijn voor het succes op lange termijn.

4. Omarm de ‘remote workforce’
Jonge professionals vinden tegenwoordig flexibiliteit belangrijker dan de financiële compensatie die ze krijgen voor hun inspanningen. Mobiele technologie en de snelle internetverbindingen in Nederland stellen ons in staat thuis te werken en toch even effectief/effectiever te functioneren dan op kantoor. Werknemers en ook freelancers waarderen de mogelijkheid om thuis te werken. En dit zult u terugzien in hun resultaten.

5. De doorgroei van augmented en virtual reality (AR en VR)
Het succes van de Pokémon GO augmented reality app staat niet op zich zelf. Bedrijven die de mogelijkheden op dit vlak nog niet onderzocht hebben, zouden dit hoognodig moeten doen. Het implementeren van AR/VR in uw bedrijfsvoering is gemakkelijker dan ooit tevoren. Het geeft u een nieuwe mogelijkheid om in contact te komen met uw klant en waardevolle herinneringen achter te laten. Ook is het te gebruiken als ‘gamification-tool’ op de werkvloer. Wij verwachten dat dit binnen een jaar van een zijtak gaat naar één van de belangrijkste bedrijfsstrategieën. AR en VR zorgt namelijk voor verbondenheid, behoud en een zeer positieve gebruikerservaring voor uw personeel.

Checklist Oplossen van je Probleem

6. Application program interfaces (API)
Digitale transformatie vraagt onvermijdelijk om ‘shadow-IT’-oplossingen en de noodzaak om zaken te vereenvoudigen. Nieuwe technologieën moeten om meer dan één reden levensvatbaar zijn, anders vervalt de waarde snel. API’s zijn hierin het geheime wapen waarmee digitale transformatie echt omarmt kan worden. eBay en PayPal zijn twee bedrijven die enorm leunen op deze technologie en ervoor heeft gezorgd dat ze inmiddels enorme hoeveelheden transacties aan kunnen. Waar bedrijven steeds meer data met elkaar gaan delen, spelen API’s een steeds belangrijkere rol in dit mogelijk te maken. In plaats van vast te zitten aan één platform, opent een API deuren naar diverse platformen. Snel en flexibel. Bepaalde software- en technologische bedrijven stribbelen op dit vlak tegen, aangezien hiermee soms cruciale data gedeeld dient te worden. Desondanks, als u de gebruikerservaring voorop stelt, is het vaak nodig data te verkrijgen van verschillende bronnen. En zij misschien van uw bedrijf.

7. Big data en analytics
Het belang van ‘big data’ in het nieuwe zaken doen moet u simpelweg niet onderschatten. Uiteraard weet u dat er ongelooflijke hoeveelheden data in de wereld voorhanden zijn (denk alleen maar aan Google, Facebook), maar weinig bedrijven weten hoe ze deze maximaal moeten benutten. Analytics helpen uw bedrijf met het tonen van het gedrag van uw klanten, wat ze denken, willen en hoe de markt tegen uw merk aankijkt. Vrijwel alles kan tegenwoordig dan ook gemeten worden. Het komende jaar zal dit alleen maar belangrijker worden. Elke bedrijfsbeslissing die u maakt zou dan ook ondersteund moeten worden door data en analytics.

8. Internet of Things (IoT)
De ontwikkeling van Internet of Things zorgt voor nog veel meer inzage in het brein van uw klant. Het verandert nu al het dagelijks leven en helpt steden efficiënter te worden. Bedrijven hebben hierdoor simpelweg minder personeel nodig. Bedrijven en klanten zullen dan ook steeds meer voordeel gaan halen uit IoT. Er wordt verwacht dat er in 2020 50 miljard IoT-sensoren gebruikt worden en zelfs 200 miljard in 2030. Het is dan ook geen vraag meer of IoT ons leven gaat veranderen. De vraag is alleen nog hoe bedrijfsmodellen hierop aangepast (dienen te) worden.

9. Smart machines en Articifical Intelligence (AI)
Onze relatie met de technologie blijft de komende tijd doorgroeien. Zeer binnenkort komen er apparaten/machines op de markt die zelflerend vermogen hebben, waarmee ze zich aan kunnen passen op de omgeving. AI leek lang alleen in het rijk van science fiction te bestaan, maar binnenkort wordt dit echt realiteit. Zelflerende apparaten/machines zullen de plaats in gaan nemen van diverse laaggeschoolde werknemers. AI’s zullen daarnaast samenwerken met menselijke professionals om zo ook intens complexe problemen op te lossen. AI zal dan ook binnen afzienbare sterke gevolgen hebben in onder andere de IT-wereld.

10 Grenzen vervagen
De rol van de technisch directeur (CIO) heeft een grote verandering meegemaakt in het afgelopen decennium. Met de komst van nieuwe functies als ecommerce-manager en klantenservice-manager zien we een toename in het belangrijk van digitale transformatie. Dit vindt niet alleen plaats in de technologie die het bedrijf gebruikt, maar in de gehele organisatie. Oplossingen zijn nu meer multidimensionaal en technologie wordt nu veel breder gedragen. Dit geeft innovatie dan ook meer ruimte om te floreren en maakt samenwerken een stuk gemakkelijker.

Wij geloven dat deze nieuwe trends en technologieën de basis zullen vormen van de digitale transformatie in 2017. En nog veel verder door zullen groeien in de jaren erna. De noodzaak om steeds flexibeler te worden, sneller te handelen en de bedrijfscultuur aan te passen, zal alleen maar toenemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *