In-app aankopen: een goed verdienmodel?

De meeste apps worden ontwikkeld omdat de bedenker ervan geld wil verdienen met zijn of haar app. En dat is logisch, aangezien er vaak flink geïnvesteerd wordt in het ontwikkelen van de app. Er zijn verschillende verdienmodellen voor een app. Zo kun je bijvoorbeeld verdienen aan een app door er reclame op te laten draaien, door het gebruik van de app te koppelen aan een abonnement, door mensen te laten betalen voor de aanschaf van je app of door de mogelijkheid te bieden van in-app aankopen. Dit laatste verdienmodel lichten we uit in deze blog, omdat het een behoorlijk interessant verdienmodel kan zijn. Dit verdienmodel wordt de laatste jaren steeds meer toegepast.

Allereerst: wat zijn in-app aankopen?

In-app aankopenIn-app aankopen zijn aankopen die de appgebruiker doet binnen de app. Je kunt hierbij denken aan een betaling om de app reclamevrij te kunnen gebruiken. Als iemand enorm veel gebruik maakt van je app heeft hij vast een klein bedrag er voor over om de app zo gebruikersvriendelijk te kunnen gebruiken.

Een ander voorbeeld van in-app aankopen zijn de mogelijkheden om extra functies binnen de app te gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld veel apps waarin vrouwen die proberen om zwanger te worden kunnen bijhouden wanneer zij ongesteld zijn en wanneer zij in hun vruchtbare periode zitten. Die apps worden vaak gratis aangeboden. Het puur en alleen bijhouden wanneer de gebruiker ongesteld is is vaak gratis, maar wil je bijvoorbeeld een seintje krijgen dat je vruchtbare periode is begonnen, dan kan je hier een in-app aankoop voor doen. Een andere optie waar je voor kunt betalen is de mogelijkheid om bij te houden wanneer je gemeenschap hebt gehad.

Nog een voorbeeld van veelgebruikte in-app aankopen zijn de in-app aankopen in games. Binnen games zijn er tal van opties waar je voor kunt betalen. Noem bijvoorbeeld het spelen van extra levels, het gebruik maken van extra characters of het gebruik maken van extra speeltijd.

Wat is het voordeel van in-app aankopen?

Stel dat je zou moeten kiezen voor het laten ontwikkelen van een app waarvoor de gebruiker moet betalen om deze te downloaden, of een app die gratis te downloaden is, maar waarin de gebruiker in-app aankopen kan doen. Waar kies je dan voor? Het grote voordeel van de tweede optie is dat gebruikers je app gratis kunnen downloaden. Als je gebruikers tevreden zijn over de basis van je app, zullen ze eerder geneigd zijn om te betalen voor de extra opties die je biedt.

Heb je een app waarvoor men in eerste instantie al moet betalen om deze te kunnen gebruiken, dan bouw je als het ware een grote drempel op en kijkt men verder naar apps die wel gratis te downloaden zijn. Gratis te downloaden apps genieten bij veel gebruikers nou eenmaal de absolute voorkeur. Dat houdt niet in dat mensen niet bereid zijn om te betalen voor een goede app. Men wil echter graag eerst weten wat voor vlees men in de kuip heeft, alvorens men tot betalen over gaat.

Valt er goed te verdienen aan in-app aankopen?

Het antwoord daarop is ‘ja’. Mits de basis van je app goed is en de extra functies waarvoor je als gebruiker betaalt ook echt de moeite waard zijn. In het eerder genoemde voorbeeld over de apps voor vrouwen die graag zwanger willen worden is de optie om een seintje te krijgen wanneer de vruchtbare periode begint een absolute toevoeging aan de oorspronkelijke app. Dat houdt niet in dat de app zonder die extra functie niet bruikbaar is, maar de extra optie biedt wel een welkome toevoeging. Voor sommige vrouwen kan het letterlijk het verschil maken tussen het wel of niet krijgen van kinderen. Reken maar dat men bereid is om daarvoor te betalen!

Dat dit verdienmodel goed kan werken blijkt tevens uit de game Candy Crash Saga. Deze game kan gratis gedownload worden. In het spel heeft men een beperkt aantal levens. Wanneer deze op zijn, kan de gebruiker nieuwe levens kopen. king.com, het bedrijf dat deze app ontwikkelde, verdiende op het hoogtepunt maar liefst 850.000 dollar per dag met het spel. Op die manier werd er 25 miljoen dollar per maand mee verdiend. Reken dus maar dat in-app aankopen je flink wat geld op kunnen leveren dus!

Valkuilen van in-app aankopen

In-app aankopen zijn de laatste jaren ook veelvuldig negatief in het nieuws geweest. Zo stond er in april van dit jaar nog in de kranten dat het bedrijf Amazon 70 miljoen dollar terug ging betalen aan ouders wiens kinderen via spelletjes van Amazon allerlei in-app aankopen hadden gedaan. Dit was door de rechter bepaald. Voor de ouders was het niet duidelijk geweest dat er met echt geld betaald moest worden voor de aankopen die hun kinderen deden. Ook was de ouders niet de mogelijkheid geboden dit soort aankopen af te schermen met een wachtwoord.

Mocht je een app lanceren met in-app aankopen dan wil je natuurlijk niet naar verloop van tijd al je gebruikers hun geld terug moeten betalen. Zorg er daarom voor dat het voor gebruikers ten allen tijde duidelijk is wanneer zij ergens voor betalen, en ook vooral hoeveel zij daarvoor betalen. Eerlijk en transparant omgaan met het vertrouwen van je gebruiker is van grote noodzaak, wil je dat je met in-app aankopen geld gaat verdienen. Als het voor de gebruikers duidelijk is hoeveel en waarvoor ze betalen dan kun je later nooit verwijten krijgen als ‘we wisten niet dat we daar voor moesten betalen’.

Zijn in-app aankopen de beste optie voor mijn app?

Ben je benieuwd naar de verschillende mogelijkheden voor in-app aankopen binnen je nog te ontwikkelen app? Of heb je een reeds bestaande app waarvan je de functionaliteiten wilt uitbreiden maar je kunt daarbij nog wel wat hulp gebruiken? Wij denken graag met je mee over je verschillende mogelijkheden en de verschillende verdienmodellen voor je app. Lees ook eens de blog die wij eerder schreven over ‘Geld verdienen met je app – de verdienmodellen’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *