De 10 meest invloedrijke mobiele trends 2016

Drachten – De trein der mobiele revolutie dendert onverminderd door. Google registreert inmiddels meer mobiele dan desktop-zoekopdrachten. Oprichter Larry Page zei in 2014 al: “We are no longer in a mobile first world, we are in a mobile only world”. Hoog tijd dus om de 10 meest invloedrijke mobiele trends 2016 op een rijtje te zetten.

mobiele trends

De 10 mobiele trends 2016:

1.) M-commerce (kopen via mobiel) zet sterk door.

2.) We gaan (meer) met de telefoon betalen. Voorbeelden: Apple Pay en tal van smartphones met NFC chips.

3.) Smartphone wordt nog meer onze persoonlijke assistent. Voorbeelden: Siri, Google Now en Cortana.

4.) Responsive is de standaard. Aanvullend bieden bedrijven de klant steeds vaker verdere ondersteuning via apps.

5.) IoT (Internet of Things), het koppelen van apparaten aan apps. Denk aan bijvoorbeeld de ‘slimme thermosstaat’.

6.) klantenservice moet sneller, beter en efficiënter. Veel bedrijven zetten meer in op servicegerichtheid naar klanten. Daarbij speelt webcare via social media een grote rol, net het ‘servicen’ van klanten middels een app.

7.) Persoonlijkere bediening van klanten door ‘artificial intelligence’. Het sturen van relevante berichten (push notificaties, e-mails of berichtjes) op het beste moment en op de juiste locatie voor die specifieke klant. De opkomst van gebruik van iBeacons (apparaat waarmee via bijvoorbeeld bluetooth push notificaties verstuurd kunnen naar een gebruiker) is hieraan verbonden.

8.) Steeds meer dagelijks gebruik van ‘wearables’, zoals een smartwatch of smart glass.

9.) Er wordt steeds meer video bekeken op mobiel. Een belangrijke doorgroei hierin zal waarschijnlijk komen door het onlangs gelanceerde Facebook Live streaming video.

10.) Last, but not least: Smartphones worden goedkoper. Toegegeven, Apple en Samsung houden hun prijs nog redelijk vast, maar andere merken stunten veelvuldig met lage prijzen in de hoop een groter aandeel te krijgen.

Conclusie
Het is in toenemende mate belangrijk om als bedrijf de (individuele) mens/klant centraal te zetten volgens de principes van ‘human centered design’. App-ontwikkeling in 2016: in elke stap van het ontwerpproces moet aandacht geschonken worden aan de wensen, behoeften en beperkingen van eindgebruikers van het product. Hoe gaat een gebruiker de app gebruiken? Test de aannames in de praktijk, voordat een app ‘groots’ gelanceerd wordt. Hoe kunnen en willen de gebruikers de app gebruiken?


Inventief IT ontwikkelt maandelijks meerdere maatwerk-websites en applicaties en werkt voor het MKB tot aan organisaties als Staatsbosbeheer. We richten ons op premium software ontwikkeling (zie onze site), zijn innovatief en gewend mee te denken in complexe processen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *