Succesvolle Apps: de geheimen

Je hebt hard werken en je hebt geluk. Maar er is ook dat er iets anders dat het verschil maakt. En juist dat onderscheidt de meest succesvolle apps van de rest van hen.

Natuurlijk, er is een ding dat je niet kunt negeren en dat is dat je een product hebt dat klanten willen. Er vanuit gaande dat je een fantastisch idee hebt, niet alleen in je eigen ogen, ook in de ogen van een testpanel van klanten, lees dan verder wat onderstaande apps tot ’s wereldse meest succesvolle apps heeft gemaakt.

instagram-explore-2-1500x1000
Instagram: Nodig invloedrijke mensen om je beta te lanceren.
Oprichter Kevin Systrom laat sommige invloedrijke technologie bloggers en contacten, zoals Jack Dorsey van Twitter, een test versie van de app proberen, nog voor de officiële release. Vrijwel meteen gebruikte Dorsey deze app om foto’s te sturen naar zijn Twitter-volgers. Het woord wordt verspreid. Natuurlijk, twee artikelen in het toonaangevende TechCrunch (één voor de lancering en één op de dag van de lancering), hielpen ook sterk mee aan de mond tot mond.

Van 25.000 gebruikers in de eerste 24 uur, groeide Instagram door tot 300.000 in de derde week, en vervolgens naar tientallen miljoenen.

Wat ook hielp bij de eerste lancering van Instagram was dat het net na de release van de iPhone 4 beschikbaar kwam. Dit zorgde voor een sterk verbeterde gebruikerservaring met verbeterde schermen en camera. Ook zwom het bedrijf tegen de stroom in door het delen met sociale netwerken als Facebook en Twitter juist makkelijk mogelijk te maken, in plaats van de foto’s te blokkeren binnen de eigen app. Een truc om foto’s supersnel te laten downloaden gaf het laatste zetje voor de gebruikers. Instagram is erin geslaagd de traagheid van uploaden te verbergen, simpelweg door dit proces al te starten zodra de foto’s is genomen. Ook maken de succesvolle apps van Instagram gebruik van een relatief klein fotoformaat.

Snapchat: Laat de doelgroep het werk doen
De oprichters van Snapchat starten eerst met het vertellen over hun app aan vrienden op Stanford University. Helaas brak de app hier nog niet echt door. Totdat de app de middelbare school bereikte en een populair communicatiemiddel tussen tieners werd.

Het belangrijkste ingrediënt van de geheime saus van virale groei: de groepsberichten-functie. Wanneer een gebruiker een bericht stuurt naar meerdere vrienden, wordt dit door de ontvangers niet zozeer onderscheiden van een individueel bericht. Massale ‘snaps’ voelen hierdoor persoonlijk aan. De heilige graal van berichtenplatforms is dan ook: het oproepen van sterke emotie, met minimale frictie.

Aangezien snaps enkele seconden na opening verdwijnen, voelt een gebruiker zich eerder prettig om een spontaan/persoonlijk bericht te versturen. Eerder dan wanneer deze bewaard wordt in digitale databanken.

Evernote: Krijg persaandacht.
In een interview met doeswhat (tech-magazine) vertelde oprichter Phil Libin wat Evernote heeft geholpen met het exponentieel laten groeien vanaf dag één tot meer dan een miljoen gebruikers. Het eerste punt was hierbij de benodigde persaandacht en vervolgens een gesloten-betaversie.

TechCrunch besteedde aandacht aan de gesloten beta van Evernote, wat zorgde voor de eerste groei. Na de eerste uiting kreeg Evernote een paar duizend aanmeldingen voor de beta. Deze eerste groep gebruikers hielp vervolgens het woord te verspreiden.

Wat Evernote ook als strategie aanhield was te zorgen dat men vanaf dag één in elke app store aanwezig was. Bij elk nieuw apparaat of platform had het bedrijf uitgebreide geteste en succesvolle apps klaar staan om opgenomen te worden. Dit zorgde ervoor dat Evernote uitgroeide tot één van de belangrijkste voorbeelden van succesvolle apps werd voor alle apparaten die gelanceerd werden.

Clear: Uniek. Eenvoudig zijn.
Het begon allemaal met het bouwen van een app die een grote sprong voorwaarts was in de app-ontwerp.De app bevat geen knoppen en is zeer eenvoudig te gebruiken. De interface is gebaseerd op natuurlijke interactie, waarbij alle complexe functies zijn weggelaten. Simpelweg een app waarin een lijst op een snelle en leuke manier bijgehouden kan worden.

De oprichters van de Clear app waren “duidelijk” in hun marketingstrategie. Zij gingen vol voor een strategie waarbij tech blogs diverse demo’s, previews en teaser video’s werden verstrekt, zelfs voordat de app live was. Hiermee verkochten ze 350.000 exemplaren binnen negen dagen na de lancering. Ze nodigden een selectie van media uit om de app te beta-testen en te kijken of ze ‘gepakt’ werden door de app.

Een video over Clear die geüpload is naar Vimeo, tijdens de MacWorld-conferentie in januari 2012, is inmiddels meer dan 814.000 keer bekeken. Dit droeg sterk bij aan het succes van de lancering in februari 2012.

Camera +: Wees agressief op sociale media
De oprichters van Camera + kozen voor een grootse lancering van hun app. Hiermee koos het de meest populaire sociale diensten die het meest relevant zijn voor hun app als bron van verspreiding. Ze kozen Flickr, Facebook, Twitter en e-mail voor Camera + als verspreidingskanalen. Ze maakte de deelfunctie beter dan in welke andere soortgelijke app dan ook.

De lancering werd ondersteund door een wedstrijd waarin ruim $ 10.000 aan camera-apparatuur werd weggegeven, onder de aandacht gebracht van hun bestaande mailinglijst van ongeveer 70.000 abonnees.

Een van de andere inzichten die ze hadden was niet uitsluitend afhankelijk te willen zijn van de binnenlandse verkoop. De oprichters beseften dat, afgezien van de VS, veel andere landen niet veel spelletjes in de toplijsten van de app store hebben. Zij trokken dan ook grote menigten van deze internationale markten, in vele landen werd ze zelfs één van Apple’s meest succesvolle apps van de week.

Hun mede-oprichter postte een video op hun blog dat het belangrijkste kenmerk dat er aankwam in versie 1.2 demonstreerde. Niemand had deze functie al beschikbaar, waardoor deze post  voor veel aandacht zorgde en daarmee het enthousiasme van de eerdere maanden wist vast te houden.


Inventief IT ontwikkelt maandelijks meerdere maatwerk-websites en applicaties en werkt voor het MKB tot aan organisaties als Staatsbosbeheer. We richten ons op premium software ontwikkeling (zie onze site), zijn innovatief en gewend mee te denken in complexe processen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *